Pizzerian som inte räds att experimentera

Nu inleder vi en artikelserie där vi lyfter fram drivna företag och företagare.
I Karlstad ligger Kroppkärrs Pizzeria, känd för sina specialpizzor, som uppmärksammats i TV4 och Aftonbladet. Vad sägs om Julbordspizza, Nutellapizza, eller kanske Lussekebab.

Metin Kizil har drivit pizzerian i åtta år och ser den som ett långsiktigt projekt.

– Vårt samhällsengagemang som god granne i området är mycket uppskattat med diverse sponsring av bland annat fotbollsklubben och nyligen skridskoåkning för barnen.

– Vi har ofta skolbarn som går förbi och kommer in och hämtar en klubba eller bara hänger med några kompisar en stund. De är ju våra framtida kunder så de är välkomna.

Julbordspizza, Popcornpizza, Lussekebab, Semmelpizza, Nutellapizza, berätta lite hur det började med specialpizzorna. Hur kom ni på idén att börja göra specialpizzor och vilken kom först?

– Vi började med Julbordspizzan som det blev mycket skriverier om eftersom vi var först med den. Jag var även med i TV4 Nyhetsmorgon och bakade den. Mycket poppis i juletider.

Vilken av alla specialpizzor går bäst?

– Vulkan Nutellapizza säljer allra bäst. Ibland när våra kunder köper många pizzor beställer de även en Nutellapizza till dessert.

– Det händer ofta att kunder kommer från hela Sverige när de är på genomresa i Karlstad för att äta udda pizzor de läst om på Facebook.

Hur får ni idéer till nya specialpizzor?

– Vi får många frågor från våra kunder om vi inte kan göra någon speciell variant. Våra kunder är en stor inspiration för oss och vi är lyhörda. Det är nog därför vi har så många stamkunder.

Ibland får vi plötsliga idéer och måste provbaka nya varianter, blir de bra hamnar de på menyn.

Har ni några planer på nya pizzor just nu?

– Nya Pizzor dyker upp när de kommer. Inget vi avslöjar av konkurrensskäl.

Ni jobbar mycket med sociala medier som Facebook och Instagram, hur mycket betyder det?

– Vi har drygt 3 000 följare på Facebook och det är ett bra sätt att kommunicera med både nya och trogna kunder. Vi jobbar även med Instagram och TikTok. Kunderna tycker det är kul när det händer något. Vår Mellotävling t.ex var mycket uppskattad.

Det känns som att ni alltid har något nytt på gång. Hur viktigt är det att komma på nya idéer?

– Syns man så säljer man. Nyheter är ett bra sätt att visa våra kunder att vi är orädda för förändringar. Vår medverkan i TV4 Nyhetsmorgon var ett bra sätt att synas för kunder i hela

Sverige.

– Våra nya pastarätter har fått ett väldigt bra mottagande av våra kunder tack vare stor uppmärksamhet på Facebook.

Av: Johan Engström

Vill du tipsa om någon företagare eller företag som förtjänar med uppmärksamhet? Kontakta oss.