En sak jag tycker är fantastiskt roligt är att prova nya verktyg för digital marknadsföring. Det kan vara nya sätt att automatisera, nya sätt att publicera eller nya sätt att mäta. Idag tänkte jag prata om ett nytt verktyg jag upptäckte för ett par månader sedan – Microsoft Clarity!
Vad är Microsoft Clarity?
Kort sagt kan man säga att Microsoft Clarity är ett verktyg för att mäta och förstå besökare på din hemsida.
För att mäta din hemsidetrafik finns det en mängd verktyg där ute, både gratis och i betalvariant. Google Analytics är det absolut största verktyget. Google Analytics tycker jag att du bör ha installerat på din hemsida. Microsoft Clarity ersätter inte det, utan det är mer ett komplement.
Tycker du om att testa verktyg finns möjligheten att du tidigare testat ett verktyg som heter Hotjar.
Hotjar låter dig skapa så kallade ”heatmaps” över sidor på din hemsida och kan även spela in besökares besök på din hemsida – så att du kan dra slutsatser av vad som funkar och inte baserat på hur dina besökare beter sig.
Fantastiskt bra! Hotjar kostar dock pengar och gratisvarianten är begränsad till 3 heatmaps och 100 inspelningar.
Microsoft Clarity gör mycket av det Hotjar gör – men är helt kostnadsfritt!
Vad mäter Microsoft Clarity?
Precis som Hotjar låter Microsoft Clarity dig att skapa heatmaps och inspelningar av besökare. Men… det skapar heatmaps för ALLA dina sidor och spelar in ALLA besök på din hemsida, förutsatt att en cookie är satt. Du kan alltså på ett betydligt djupare plan studera hur dina besökare beter sig. Coolt va?
Du får dessutom koll på data som scroll depth (hur långt scrollar dina besökare generellt?), dead clicks (antal klick som inte leder någonstans) och quick backs (när beskare snabbt trycker bakåt på en sida i sin webbläsare). Microsoft Clarity drar dessutom in en del data från din Google Analytics – så du kan vara trygg i att det den säger stämmer.
Hur kommer jag igång?
Att komma igång med Microsoft Clarity är egentligen ganska enkelt om du är lite tekniskt bevandrad.
Det du behöver göra är att registrera dig på clarity.microsoft.com och sen klistra in en kodsnutt i ditt sidhuvud. Efter det kan du koppla ihop det med ditt Google Analytics konto (det funkar än så länge inte med nya Google Analytics 4, men har du ett ”gammalt” Universal Analytics är det inga problem). Lycka till!
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu