Microsoft Advertising – ett bra komplement till Google Ads

De allra flesta sökningarna på internet idag går via Google. Enligt Statista hade Google i juli 2020 hela 86,86 procent av marknadsandelarna när det kommer till internetsök. Därför är det naturligt att man koncentrerar sig på Google och väljer att lägga sina annonspengar på just Google Ads.

Men! Det finns ju Bing också, Microsofts motsvarighet. Bing har visserligen ”bara” en marknadsandel på 6.43 procent – men det är ju extremt många också. Därför kan det vara en idé att även kika på Microsoft Advertising, tidigare kallat Bing Ads.

Varför prova Microsoft Advertising?

Visst. Som jag skrev ovan använder de flesta Google. Men det finns också en stor mängd människor som
använder Bing. Microsoft har tidigare sagt att de som använder Bing tenderar att vara äldre och ha mer
pengar samt i stor utsträckning kan vara grundare av företag och företagare. Är det din målgrupp kan det därför definitivt finnas en poäng att synas där.

Bings algoritmer är inte desamma som Googles, även om de säkert påminner ganska mycket om varandra. Det betyder att bara för att du syns bra i Google betyder inte det nödvändigtvis att du syns lika bra i Bing. Jag har till exempel en rad sökord som jag syns bra på hos Google, men ganska långt bak i Bing. Därför kan det finnas en poäng att använda det som tidigare hette Bing Ads, numer Microsoft Advertising, för att synas på just de sökorden.

Och det bästa av allt är att det inte ens är särskilt svårt att komma igång. I alla fall inte om du redan
annonserar på Google Ads.

Kom igång genom att kopiera dina annonser från Google Ads

Microsoft är nämligen inte dumma. De fattar att Google är störst och att Google Ads är ett självklart val för många som vill annonsera digitalt. Därför har de gjort det hela väldigt enkelt för dig som vill prova på Microsoft Advertising.

När du starar upp ditt konto hos Microsoft Advertising finns det nämligen ett smart val som gör att du kan importera alla dina kampanjer från just Google Ads. Inklusive alla inställningar och annonser. På bara några klick har du alltså gått från att bara synas med annonser på Google till att också synas med samma annonser på Bing.

En annan bra sak är att Microsoft Advertising generellt är betydligt billigare per klick än Google Ads. Just för att så pass många färre använder det. Så bara för att du kör samma kampanjer med samma budget och inställningar så kommer inte det att betyda en dubblering av dina annonskostnader. Hur mycket billigare beror såklart på sökord. Men det finns undersökningar som säger att Microsoft Advertising kan vara upp till 60% billigare per klick jämfört med Google Ads!

Av: Martin Sahlqvist

Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu