Mer ansvar bör ligga på hyresvärden

När det gäller lokaler för affärsverksamhet så är jag av åsikten att många hyresvärdar tar alldeles för lite ansvar. Är golvet slitet, behöver väggarna målas, är det för varmt i lokalen, så hamnar ansvaret oftast på hyresgästen då ”hyresgästen ansvarar för att lokalen anpassas för verksamheten”. Jag förstår givetvis att en fastighetsägare inte kan göra alla anpassningar, då behoven kan variera något enormt, men många standardförbättringar ökar ju värdet på lokalen i flera år och varför ska hyresgästen stå för det, framför allt då det handlar om just hyreslokaler.

En av flera saker som jag tycker att en seriös hyresvärd borde stå för är att lokalen håller BRA temperatur. Det ligger ju på hyresvärden att det inte är för kallt i en lokal, då borde samma sak gälla åt andra hållet, att det inte ska bli för varmt. Många lokaler kan under sommartid komma upp i över 30 grader när det blir som varmast. Det är inte behagligt att jobba under sådana förhållanden, det förstör livsmedel för de som jobbar med det och det lockar absolut inte kunder att stanna i butiken längre än några få minuter. Bra kyla kostar mycket pengar, det är inget som var och varannan småföretagare har råd med. Jag fick själv tjata på min förra hyresvärd under flera års tid innan de till slut gick med på att stå för en del av kostnaden. Många restauranger, caféer, pizzerior och småbutiker kör på utan luftkonditionering. Det ska inte behöva vara så. Lagom temperatur höjer kvaliteten på verksamheten enormt och även standarden på lokalen. Flertalet större hyresvärdar ser även hellre att det står tomma lokaler i flera år, än att de justerar ner hyrorna. Det drabbar självklart handeln som helhet.