Att välja namn på din verksamhet

Det är mycket att tänka på när du ska starta företag. En ack så viktig sak är det namn du har tänkt att använda utåt. Här följer några tips:

* Namnet bör vara lätt att uttala och att uppfatta. Jag har hört flera företag som har gjort reklam i radio där de har fått bokstavera namnet för att det inte ska missuppfattas. Det är givetvis inte så praktiskt, framför allt inte om du vill få besökare till din hemsida.

* Välj hellre ett litet kortare namn än ett för långt. Dels så kan ett för långt namn vara svårt att lägga på minnet och dels så blir det svårare att få fram en snygg logga som lämpar sig till profilprodukter.

* Att välja namn efter verksamhetens inriktning är bra. Jag såg till exempel en skåpbil med en adress till en hemsida som inte sa mig någonting om verksamheten. Då faller intresset lätt.
Dock bör du heller inte vara för specifik. Vi kan ta exemplet med ”Onlinepizza”, siten som började ta beställningar åt pizzerior som hade utkörning. Efter några år så utökade de med annan mat än bara pizza och då var ju inte namnet så praktiskt längre.

Av: Johan Engström