Att skapa ett varumärke behöver inte vara så komplicerat

Grunden till att skapa ett starkt varumärke handlar om att sticka ut och bli ihågkommen, oavsett om det handlar om en produkt eller om det är du själv som är varumärket.

Måste det alltid vara jätte-komplicerat?

Nej, man kan exempelvis göra som Train Station Brewery gjorde när de tog fram en öl tillsammans med artisten Erik Grönwall. De gav produkten namnet ”Hadiraja”, ett namn som förknippas med Dynamitharry i Jönssonligan-filmerna. De flesta känner säkert till att Harry var väldigt förtjust i öl.

Sen tog de fram en ganska enkel etikett, som du kan se på bilden, med den enkla men fullkomligt genialiska texten ”Det du behöver veta om innehållet: DET ÄR ÖL”. Enkelt? Absolut! Självklart? Ja! Men namnet och texten är i alla fall något som jag inte kommer att glömma i första taget.
Och då har man lyckats att skapa en produkt som sticker ut, ett starkt varumärke.

Johan Engström
Instagram: mr.j.engstrom