Återanvänd gammalt material, om det fortfarande är aktuellt

Jag skriver ganska mycket texter om digital marknadsföring. Det finns ett syfte med det och än så länge har jag hittat tid i min vardag för det. Jag kommer att fortsätta att hitta tid för det med, då det är en väldigt viktig del i mitt eget varumärkesbygge.

Ofta skriver jag om att det är bra att dela med sig av innehåll. Och det är det! Men jag vill understryka att det är helt okej om du inte har möjlighet att göra det i samma utsträckning som jag. Men hur kan man då göra om man känner att tiden inte riktigt räcker till att konstant producera nytt innehåll? Det tänkte jag tipsa om idag.

Leta igenom ditt arkiv

Har du varit igång ett tag med ditt innehållsskapande har du med all säkerhet hunnit samla på dig ett litet arkiv. Gå igenom det. Kika också igenom Google Analytics (eller statistiken för din valda plattform) för att se vilket av ditt innehåll som presterat bäst och vilket som kanske inte fått den uppmärksamhet du tycker att det förtjänar. Kanske är det dags för en repris av något gammalt? Varför inte publicera det på nytt?

Se till att det är aktuellt

En viktigt sak att ha koll på här är: Är det fortfarande aktuellt? Låt oss säga att du skrivit ett jättebra inlägg med 5 tips kring hur du når ut organiskt på Facebook. Det gick bra förra gången du publicerade det. Du fick många interaktioner och besök och kanske till och med ett eller två jobb av det. Då kanske du tänker att det inlägget vore bra att dela igen? Det kanske det är. Men se till att tipsen fortfarande gäller.
Publicerar du inlägget igen så behöver du se det som att du publicerar det för första gången – och då bör det stämma.

Kanske är det så att något av de här 5 tipsen är föråldrade nu? I så fall måste du uppdatera ditt inlägg innan du publicerar det igen.

Så sammanfattningsvis. Det är inget fel att dela gamla inlägg igen – det kan snarare vara en bra och
tidsbesparande sak. Men se till att det fortfarande är aktuellt. Annars kan det framstå som att du inte har koll på vad du snackar om, vilket är förödande för ditt varumärke.

Av: Martin Sahlqvist

Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering. Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu

Senaste Poddavsnitten