Google Ads är något som spelar en stor del i många företags digitala marknadsföring. För de av er som inte är bekanta med konceptet så är det de där ”Annons”-markerade resultaten högst upp när du googlar på… i stort sett vad som helst.
Google Ads har en stor fördel, jämfört med annonsering på exempelvis sociala medier, och det är att din annons visas för de som aktivt letar efter det du säljer. Det kanske inte har samma kraft när det kommer till varumärkeskännedom – men för att få in folk på hemsidan som sedan tar kontakt eller köper så kan det vara snäppet bättre. Det är dock lätt att även här spendera pengar utan att få något för det. Så här kommer fem tips på hur du kommer igång med Google Ads om du är ny på det!
1. Använd inte Googles förenklade annonsskapare
När du skapar ditt Google Ads konto går du igenom Googles förenklade guide för att sätta upp en annons.
Råkar du sedan aktivera den annons som blir då – stäng av den!
Risken är, som med så många förenklade annonsskapare, att dina annonser blir allt för generella vilket
kommer leda till att du betalar för klick som är helt irrelevanta för dig. Då riskerar du att inte få något för det och kommer att uppleva Google Ads som ett enda stort lurendrejeri.
Skapa istället en ny annons och klicka på knappen ”Är du professionell marknadsförare? Växla till
expertläge”. Det är en lite brantare inlärningskurva – men det blir så mycket bättre!
2. Välj enbart söknätverket i Google Ads
När du skapar din annons (då i ”expertläget”) – se till att bara använda kampanjtyp ”Sök”. Ja. Det finns ett gäng du kan använda där och vissa andra kampanjtyper kan också vara grymma – men är du ny och ska lära dig verktyget så kör på bara sök. Har du en begränsad budget – kör då också på enbart sök. Då kommer dina annonser att visas enbart i Googles sök på dina valda sökord. Det blir alltså relevant och du minskar risken för irrelevanta klick.
Missförstå mig rätt… Display har definitivt sin plats. Så har även Shopping och Video. Men börja inte där.
3. Använd Google Keyword Planner
När du ska hitta relevanta sökord – använd dig av Google Keyword Planner. Det hittar du inne i Google Ads under Verktyg och inställningar och Planering. Skriv in ett ord du tror kan vara relevant och klicka på
”Hämta resultat”. Då får du förslag på kopplade sökord, hur många sökningar som ska göras på dessa ord varje månad och i snitt vad andra betalar för klick på dessa ord. Denna summa hjälper dig också när du ska…
4. Sätt en ”lagom” dagsbudget
Hur mycket behöver man då betala för Google Ads? Ja… hur långt är ett snöre?
Använd dig av Google Keyword Planner. Då får du koll på ungefär vad ett klick kostar på dina ord. Fundera på hur många klick du vill ha om dagen – då vet du ungefär vad du kan lägga.
Titta såklart också på din egen budget. Hur mycket kan du lägga? Tänk på att du sätter budget per dag. När Google Ads nått din dagsbudget slutar dina annonser att visas den dagen. Budgeten går alltid att justera både uppåt och nedåt – så du behöver inte oroa dig för att Google helt plötsligt drar en massa pengar från ditt kort.
5. Håll koll på söktermer och lägg till negativa sökord i Google Ads
När du väl har publicerat din första annons finns det två saker du måste hålla löpande koll på.
Det finns såklart en hel del grejer man kan titta på löpande för att förbättra sina annonser – men de här två grejerna är bland de viktigaste! Håll koll på söktermer och lägg till negativa sökord.
För varje annonsgrupp i din kampanj kan du se söktermer. Där får du veta mer exakt vad de som klickar på din annons har sökt på. Här måste du ha koll! Håll koll på att du inte får klick på irrelevanta sökningar. Får du det – se till att lägga till de irrelevanta orden under Negativa sökord. Då kommer din annons inte längre att synas när någon söker på ditt sökord i kombination med det ordet du inte vill synas på. Vilket betyder att du inte betalar pengar för just de irrelevanta klicken.
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu