3 tips för att marknadsföra ditt företag på Facebook

Facebook. Vad får du för känsla vid det namnet? Vissa ser det som något förlegat – något som inte varit inne på flera år. Andra ser det som en fantastisk marknadsföringsmöjlighet.

Vilken av dem som är rätt beror helt på din målgrupp. Är din målgrupp ung och följer de senaste trenderna? I så fall kanske det är förlegat. Men är din målgrupp något äldre? Då kan det vara en fantastisk marknadsföringsmöjlighet!

Dagens artikel går ut till er i grupp 2!

Här är 3 tips för att marknadsföra ditt företag på Facebook (förutsatt att din målgrupp är där) – utan annonsering.

1. Skapa en företagssida

Stället där du bör börja är att skapa en företagssida. Det är alltså en sida som du kan gilla och följa – till skillnad mot en profil som du blir vän med. På din företagssida gör du en presentation av ditt företag. Du lägger till en omslagsbild och en profilbild och kan länka till din hemsida. Se också till att redan på sidan presentera dina kontaktuppgifter! För ju lättare det är att hitta dina kontaktuppgifter, desto mer troligt är det att dina potentiella kunder kommer att ta kontakt.

Jag vill också understryka detta. Gör en sida, inte en profil. Det går nämligen emot Facebooks riktlinjer att skapa en ”personprofil” för ett företag – alltså någon du kan bli vän med. Det kan i värsta fall leda till att du stängs av från Facebook.

2. Gå med i Facebook-grupper där det du säljer diskuteras

När man kollar på var Facebook är på g nu under 20-talet så är en sak klar. Facebooks grundare Mark Zuckerberg har varit tydlig med detta. Det kommer bli mer community-inriktat och ett allt större fokus kommer att läggas på grupper.

En grupp är som ett diskussionsforum där speciella ämnen diskuteras. Det finns grupper om allt från SEO till fans av Pirate Metal-bandet Alestorm.

Se till att leta upp grupper där det du säljer diskuteras – vanligtvis finns det ett gäng. Gå med i dessa och ge dig in i diskussionerna där. Svara på frågor som de övriga medlemmarna har och dela med dig av dina tankar och åsikter.

Kom bara ihåg att de flesta grupper har regler. Och en av de vanligaste reglerna är att man inte får göra

direktreklam för sitt företag. Det vill säga – inga länkar till din hemsida. Men det hindrar dig inte från att bygga ditt personliga varumärke som experten i dessa grupper – vilket ju också i förlängningen bygger ditt företags varumärke.

3. Dela med dig av kunskap

Vad ska du då dela med dig av på din företagssida och i grupperna? Jo – kunskap. Dela med dig av tankar och tips och trix kopplat till din verksamhet. Visa att du har koll på ditt ämne! Det kan vara listor av olika former eller att du tipsar om någon särskild del av din verksamhet. Se bara till att mottagaren faktiskt får något utav ditt inlägg. Inlägg så som ”jag tycker ni borde satsa på marknadsföring på Facebook – kontakta mig om du vill veta hur” funkar inte. Tänk snarare något i stil med den här artikeln.

Av: Martin Sahlqvist

Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering. Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu